Isnin, 10 Mac 2014

kenapa perlu pakai tudung labuh ea??

" Eh, kenapa kamu pakai tudung labuh? Tak panas ke eh? Mesti kuat agama kan?"

Aku menoleh ke arah seorang perempuan yang berselendang singkat lalu berkata: " Kenapa awak pakai selendang tu? Tak panas ke?"

Terkejut perempuan itu lalu berkata: " Sebab panas la saya pakai macam ni. Lega sikit. Tak rimas. Panas pun tak sangat." Pandai bagi jawapan.

Hehe " Samalah saya pun, sebab panas lah saya pakai labuh, tutup sebab dekat akhirat nanti memang panas. Latihanla ni." Perempuan itu sentap lalu tersenyum.

Nak tahu kenapa pakai tudung labuh? Banyak sangat sebabnya antaranya ialah:

1. Untuk mengelakkan terdedah bentuk aurat di bahagian dada dam.juga belakang.

2. Tudung labuh menundukkan pandangan mata yang gatal.

3. Untuk menjaga kehormatan diri.

4. Tudung labuh memberi kehormatan yang tinggi kepada perempuan.

5. Tudung labuh sedikit sebanyak mampu mendidik diri untuk menjadi lebih baik. Tetapi sekiranya si pemakai tudung labuh buat salah, jangan pula dipersalahkan tudung tu tetapi salahkan si pemakai kerana tudung itu tugasnya hanya menjaga aurat tuannya bukan menjaga akhlak tuannya.


#sekarang saya rasa selesa sgt pakai tudung labuh cmni alhmdulillah,rasa terselamat je,kalo ade kaum adam lalu pn diorg hormat,biarlah apapn yg org nk ckp bile kite berubah cmni tp kite kene ingat,kite buat bnda baik,sesuatu yg allah redha,inshaallah allah akn kuatkn kite,BERUBAH KERANA ALLAH BUKAN KERANA MANUSIA,,,,inshaallah, ,alhmdulillah,, and now,semua org dpt time saya pakai tudung labuh :) mula2 tu takot jgk,takot xkuat,dan takot org xtime,tp skrg alhmdulillah diorg siap bg semangat lagi.. :) kene ingat satu perkara kalo kite sayangkn ayah kite,kite xnk ayah kite masok neraka,kite jagalah aurat kite dan cek pakaian kite sebelum keluar dr rumah,  bak kata dr izzi,,renung2kanlah selamat beramal.. :)

1 ulasan: